
Karlstads Energi välkomnar skolklasser i årskurs 3 till öppet hus på Våxnäs återvinningscentral den 29 september. Gå tipspromenad, provsitt en sopbil och lär er mer om återvinning och återbruk. Under öppet hus stänger de för allmänheten och har endast öppet för skolklasserna. Att delta är kostnadsfritt.
Studiebesöket genomfördes även under 2025. Läs artikel om dagen här.
Plats: Återvinningcentral Våxnäs, Nya Depåvägen 2.
Målgrupp: åk 3
Tidsåtgång: 1 timme
Datum: Tisdag 29 september
Tider: 9-10, 10-11, 11-12 eller 12-13 (två klasser vid varje tillfälle)
Gruppstorlek: Klassvis, med minst två medföljande pedagoger per klass
Kopplingar till undervisning och styrdokument:
– Kursplanerna i NO, SO och teknik
– Globala målen: 11 och 12
– Framtidsval
– Passar bra för er som arbetat med NTA-temat ”Fasta ämnen och vätskor” under vårterminen
Att ta sig hit:
Cykel:
Det går fint att ta sig till återvinningscentralen med cykel. Parkera cyklarna vid Racketcenter och gå den sista biten till återvinningscentralen. Det går inte att parkera cyklarna på återvinningscentralen.
Buss:
Den närmsta busshållplats är ”Blåljusbyn” dit kan man åka med stadsbuss 3, därifrån är det cirka 1 minuts promenad. Man kan även ta stadsbussen till busshållplats ”Innebandy arena” med stadsbuss 1 och 5, därifrån är det cirka 10 minuters promenad.
Information om bussbokning med stadsbuss.
Har ni inte möjlighet att resa med stadsbuss, ange det i anmälan så kan vi undersöka möjligheten att erbjuda en beställd buss till er.
Sista anmälan: 21 augusti.
Detta är en intresseanmälan, vi kommer att sätta ihop ett schema och ni får besked om eventuellt studiebesök senast under v. 36. Att delta är kostnadsfritt!
I Yrkesbiblioteket finns mer tips på studiebesök och andra aktiviteter för att samverka med arbetslivet.

