“För att någonting ska kunna hända måste gamla mönster brytas och folk måste sluta vara så rädda för förändringar.”
“För att jag som har växt upp här så skulle det vara trevligt att se att Karlstad blev en go plats att vara på. Det är nog det jag som Värmlands pöjk kan komma på som kan ge en liten förbättring i vår älskade stad.”
”Världen behöver mer kreativitet och att kunna tänka lite utanför boxen ibland.”
”Vi vill ju att världen ska bli så bra som möjligt, vi vill att kommande generationer ska kunna leva vidare på den här planeten, det är en värld att vara rädd om. Jag blir glad att höra att de försöker få med oss barn och unga i miljöarbetet så att det kan bli bättre. Vi är först i världen med ett Elevborgarråd för klimatet och jag hoppas att fler länder och städer hakar på nu. Om vi unga fick vara med och bestämma mer i fler städer och länder så skulle klimatet bli mycket bättre”
”Om ni lyssnar på oss barn och unga så kommer framtiden bli ljusare och bättre. Hjälp oss att förändra!”
”Det betyder mycket för oss att ni lyssnar på oss elever och att förslagen är på riktigt.”
“Jag tänker att man kan sätta solceller på alla tak, planterar fler träd, inte bygger nya saker som redan finns, tar bort bilar som släpper ut mycket avgaser, tillverkar fler bussar som går på biogas och el, gör så att man kan lämna in kläder med visst märke till original affär t.ex HM som man inte använder längre, förbjuder epatraktorer, odlar majoriteten av skolans grönsaker på skolan, insekts-hotell, mer vegetariskt i skolan….Vänta..Varför är det vi barn som måste komma på hur vi ska lösa klimatkrisen, vuxna måste ta mer ansvar och tänka själva.”
“Mer planterings/odlingsmöjligheter inom nya och befintliga stadsdelar. Genom att skapa förutsättningar för fler människor att få möjlighet till att exempelvis odla eller plantera blommor eller grönsaker så hjälper det till, på flera plan, att få Karlstad att bli en ännu mer miljösmart kommun. För det första så så är det till stor hjälp för fjärilar och insekter så att de kan få mera mat och de sedan, i sin tur, hjälper ju oss på olika sätt. För det andra så är det ännu fler växter som kan hjälpa till och ta upp koldioxid från luften, vilket verkligen behövs. För det tredje, man pratar mycket om att vi behöver äta, och handla, mer närproducerad mat och grönsaker. Egenodlade grönsaker eller blommor är så närproducerat som man kan få det. Då har man även, som privatperson, koll på att det sker på ett miljövänligt sätt. Utan onödiga kemiska medel, vilket också är bra för vår natur. Till sist så är det också så att väldigt många av oss människor mår bättre av att ha möjlighet att komma närmare naturen och det gör vi med mer odlings- och planteringsmöjligheter i vårt närområde. Det blir en trivsammare och mer naturnära livsmiljö som många fler då kan få tillgång till.”
“Mitt förslag till att göra Karlstad mer klimatsmart är att satsa på en mer fossilfri kommun, tillexempel genom att endast tillåta eldrivna fordon i innerstan. Alltså att om man vill köra bil inne i stan måste man ha elbil och annars får man parkera utanför innerstan och antingen gå eller åka med kollektiv trafik in i stan. Dessutom tycker jag att man därför borde anlägga parkeringsplatser utanför stan, där det går bussar ifrån, så att det ändå blir enkelt att ta sig in till stan. All kollektivtrafik borde därför vara eldriven och gratis, samt att bussarna nära och i stan ska komma oftare. Det skulle göra att många fler skulle ta kollektivtrafik in till stan istället för bilen, speciellt med tanke på inflationen”
“Karlstad BLIR en MILJÖSMART kommun om alla får gratis kollektiv trafik. Från skatten som betalas kan en del av pengarna gå till kollektiv trafiken. Jag känner många som vill åka till t.ex. en aktivitet, men kan inte för att de har ingen som kan ta dem. Därför behöver de åka buss genom att använda busskort. Det betyder att de MÅSTE betala för att åka buss.”
“För att Karlstad ska bli en klimatsmart kommun kan man använda bilen mindre och använda kollektivtrafik mer då det släpper ut mindre. Man kan även cykla och gå mer då allting ändå är ganska nära i själva staden. Buss är då extra nödvändigt så länge man inte vill gå eller cykla till ex. Skattkärr som ligger längre bort. Kollektivtrafik kan vara en av de bästa lösningarna men man ska inte glömma att det inte räcker. Man måste göra mer helt enkelt och det är det vi måste göra. Det är svårt att tvinga folk att göra som man vill, men då måste man få dem som inte gillar att man vill vara mer miljövänlig att förstå hur viktigt det är. Nu lär man ju sig om nya klimatbaserade kunskaper hela tiden men det finns fortfarande folk som tror motsatsen. Kunskap och mod mot förändringar är lösningen.”
“För att lösa den enorma klimatfrågan är ju en viktig och stor del utsläppen. För att minska utsläppen kan man försöka till en början att uppmuntra folk att hellre cykla eller gå om de kan. Kan de inte det måste man se till att bussar är tillförlitliga ( att de kommer i tid allt oftare ) så att folk litar på att bussen man väntar på kommer så att man inte tar bilen istället. Lättillgängligt är redan bussystemet i Karlstad men förbättringar finns. I Karlstad är det mycket som är nära varandra och har ändå ganska bra ställen att gå eller cykla på så det underlättar ju såklart. Om fler kan se hur enkelt det kan vara att testa att gå till jobbet eller skolan eller andra platser så skulle mycket förändras. Allt beror på vi människor och så länge vi inte har en helt utsläppsfri källa så kommer det ändå bara fortsätta fast långsammare. Det gäller bara att få folk att förstå hur viktigt det är och att livsstilen nästan hela mänskligheten lever i inte är hållbar för någon. Transport är såklart viktigt och används för både människor och resurser men folk kan inte vara svaga för förändring nu när det behövs som mest. Det finns ju fler djur på jorden än bara människor så vad vi än gör för att göra det bättre så är det självklart värt det.”
“Man kan satsa på träd, buskar och grönområden. Nu vet jag att det redan finns mycket träd i Karlstad men man skulle kunna plantera ännu fler i till exempel områden med hyreshus eller bostadsrätter. Det minskar inte utsläppen men det reducerar dem plus att det blir mycket finare och mysigare att bo i Karlstad. Det skulle göra Karlstad till en mer attraherande stad att bo i och flytta till, inte bara för de som har råd med lyxvillor utan även de som bor i enklare hyreshus. Man kan också utnyttja stora plana gräsmattor som finns lite överallt i Karlstad och plantera buskar och träd, eller blommor som även hjälper pollinerare. Man ska även bevara den natur vi redan har och sluta hugga ner träd. Om man måste hugga ner träd får man i alla fall plantera nya, och kan man inte plantera dem på samma ställe är det bättre att plantera nya träd någon annan stans än att inte plantera nya träd alls. Jag tycker även att man kan satsa på fler solceller. I områden med många hus ägda av kommunen kan man sätta solceller på alla tak och då få man jättemycket förnybar energi som kan användas till hushållen, och om man får energi över kan man till exempel spara den eller sälja den till andra. Man borde även uppmuntra fler privata hushåll att skaffa solceller, för då kan även de producera sin egen energi. Man skulle kunna sätta solceller på bussarnas tak också så att bussarna delvis eller helt drivs av solenergi.”
“Jag har tänkt på den här ett tag och kommit fram till en slags lösning. På landet så har många klagat på att det inte finns några busshållplatser i närhet utav vart dom bor. Men dom har också klagat på att bensinen har ökat så mycket. Så hur löser vi det här problemet. Det är ganska enkelt att lösa det, först bygger man flera busshållplatser närmare husen. Då blir dom som bor i närheten glada, och det är miljö vänligare för naturresurserna om det används färre bilar som måste tanka titt som tätt medans en buss kan ta massa fölk till priset av att fler kan ta sig till platser med mindre utsläpp. Men då tänker folk hur ska vi ha råd me de? ”De vet inte jag, det får kommun se till”
“Vi som bor i Karlstad kan bli bättre på att gå eller cykla till skolan. Det var några barn som bor i norra Sverige och de gick nästan 1 mil för att komma till skolan. Om man bor väldigt långt bort kan vi fatta att det skulle vara jobbigt att gå till skolan. Om man bor nära men ändå åker bil så kan man testa att gå till skolan genom att cykla eller gå. Vi i Karlstad kan också tänka på att äta nyttigare. Man kan tänka på att äta vegetariskt en eller två gånger i veckan. Det var allt vi hade att säga så tack för att vi får komma på ett förslag och bli historiska!”
“Gratis bussåkning för alla skolelever. Gratis bussåkning hade varit bra för miljön och psykiska hälsan. Jag har kompisar som åkt buss sedan de gick i fyran. Det fungerar bäst för dem för att de bor långt bort. Vi har ett ansvar att skapa en bättre framtid. För att vi ska göra framtiden bättre måste vi ha gratis busskort för barn i skolåldern. Gratis busskort för alla ungdomar lite kanske lite galet men det skulle ha positiva effekter för ungdomars psykiska hälsa och miljön. Nu kanske ungdomar sitter hemma och är isolerade för att de inte har råd med ett busskort. Om vi ger gratis busskort till ungdomar kommer våra yngre och äldre kunder också vilja ha ett gratis busskort. Bussföretagen måste även tjäna pengar för att kunna betala bensinen men om vi ger ut gratis busskort kommer de inte att tjäna pengar. Om de skulle ge ut gratis busskort hade skattepengarna behövt betala det. När vi ger gratisbusskort till ungdomar så kommer de åka även sen när de är vuxna för att de har vant sig att åka buss. Så därför tycker jag att ungdomar ska få gratis busskort.
“Jag tycker att man kan starta en trädgård med högt gräs och glesa träd i Kronoparken så kan bin och växter leva i en otrolig harmoni man kan ha frukter och bär precis utanför så blir de befruktade och människor får bär och mat. Så blir det mer jobb och så blir det färre personer som går på bidrag och a kassa. Och de som bor i Karlstad får närodlad frukt och svenska blå bär. Och de behöver ju också ha familjer så ni kan göra ett personalrum med stor anslagstavla. Och den skulle kunna vara statlig och ni kanske inte säljer den till ett företag kan ni gå profit på det med hjälp av en kiosk där du gör egen glass och säljer bär och frukt för bra pris och ni kan även slå upp för hemlösa en liten stuga åt alla med gemensamt kök och toaletter och för att få bo där måste man jobba på sommaren. Win win skulle jag säga.”
“Jag tror inte på lösningen att höja dieselpriserna till max. Det funkar liksom inte att folk från ingenstans bara ska sluta åka bil. Det är ingen hållbar lösning att sluta med bil för att alla har inte dem möjligheterna. Absolut om det vore så enkelt som att bara sluta åka bil så hade det varit ganska enkelt för Karlstad och världen att minska på utsläppen. Men nu är det ju inte riktigt sånt önsketänkande som fungerar, ”ja, vi höjer priserna till max och hoppas på att folk slutar åka bil!”, men så enkelt är det inte. Tänk på de som bor långt bort och inte har möjlighet till att gå, cykla eller åka kommunalt. Det blir bar väldigt dyrt för dom familjerna. Vi kan inte heller (vi har inte tid för) att vänta på att vanliga bilar ska ersättas av elbilar heller. Jag tror att det handlar om hur vi fördelar upp olika uppgifter i samhället. Som exempel, jag och min familj bor på landet, vi har tre kilometer till närmsta buss och skulle därför få svårt att vara utan bil. Jag åker skolbuss som också är nödvändigt för de barn och ungdomar som bor på landet eller längre ifrån stan. Men för mamma och pappa hade det inte funkat lika bra att vara utan bil, hur ska dom ta sig till sitt arbete? Jag tror att alla kan göra någonting för att minska utsläppen i Karlstad men inte samma sak. Jag menar att man måste fördela ut uppgifter till alla, man gör fördelningar efter vad folk har möjligheter till och inte. Alltså dom som bor längre bort och behöver bil kanske kan odla eget istället. Och de som bor i stan kan strunta i att åka bil, åtminstone kan de börja gå eller cykla till jobbet, alternativt buss. Jag tror också att många ungdomar och även vuxna tycker det är onödigt dyrt med bussbiljetter. Därför borde bussbiljetter vara gratis för barn/ungdomar. Pengar kan också spela stor roll när det kommer till hur man ska kunna minska utsläppen. Såhär, om bussar borde vara det enda fordonet som vissa åker så krävs det fler bussar. Bussarna släpper ju också ut avgaser. Därför kanske man kan lägga pengar och prioritera att få bussarna eldrivna, istället för att fokusera på personbilar. Så istället för att lägga pengar på vindkraftverk som ändå inte snurrar så kanske man kan lägga pengar på tillexempel eldrivna bussar. Inte bara stadsbussar utan även skolbussar. Även ambulanser, brandbilar och polisbilarna är fordon som bara måste finnas för att ett samhälle ska kunna fungera. Gör om dem till elbilar också. Man kanske till och med i framtiden kan erbjuda elbilar till de som bor längre bort från stan och måste ha bil. Det gäller att prioritera och kolla på vad som faktiskt är rimligt och inte”